post image

ČNB informuje – „Finfluenceři“

28. 01. 2025

Orientace ve světě financí a investic je nesmírně složitá. Fondy a portfolia, DIPy a pojištění, inflace a úvěry, to vše může zamotat hlavu i zkušenému investorovi, natož začátečníkovi.

Řada lidí proto vyhledá pomoc, ať už v bance při založení účtu nebo sjednávání půjček, nebo u osobního poradce. Mladší lidé ale hledají rady i jinde, a zapojují do hledání a výzkumu i sociální sítě, jako je YouTube, Facebook a jiné.

A právě na těchto sítích (především YouTube) působí tzv. influenceři, tedy osoby, které mají schopnost ovlivňovat názory, chování nebo nákupní rozhodnutí ostatních, obvykle prostřednictvím své přítomnosti na sociálních sítích a jiných online platformách.

Řada z nich se zabývá především zábavou, jako je hraní her, či propagací módních doplňků a podobně. Někteří se však rozhodli své obzory rozšířit i o oblast financí a finančního poradenství.

ČNB proto vydala sérii článků poskytujících základní informace a rady jak pro veřejnost, tak i pro samotné influencery.[1] V rámci našeho článku se budeme zabývat částí pro veřejnost a riziky spojenými s investováním na a podle sociálních sítí.

„Finfluenceři“ jsou osoby působící na sociálních sítích a digitálních platformách, které se zaměřují na témata jako osobní finance, investování a další finanční oblasti. Mohou být jak odborníky na finance, tak laiky, kteří sdílejí vlastní zkušenosti.

Díky schopnosti srozumitelně vysvětlit složité finanční koncepty mohou finfluenceři přispívat k růstu finanční gramotnosti veřejnosti.

Někteří finfluenceři však mohou poskytovat rady, které nejsou v nejlepším zájmu investorů, ať už kvůli nedostatku odborných znalostí, nebo z důvodu upřednostňování vlastního zisku nad zájmy sledujících.

Dle ČNB se mezi rizika počítá:

  • Nedostatečné odborné znalosti: Ačkoli se finfluenceři mohou prezentovat jako zkušení finanční odborníci, nemusí tomu tak být. Rady a názory, které finfluenceři sdílejí, mohou být povrchní nebo špatně podložené a obecně neinformované.
  • Neindividualizovaná doporučení: Rady, které finfluenceři sdílí, nemusí být vhodné pro všechny investory a zpravidla nezohledňují (a ani nemohou zohlednit) individuální potřeby a situaci těch, kteří obsah finfluencerů sledují.
  • Střety zájmů: Finfluenceři mohou propagovat konkrétní investice nebo finanční produkty v rámci placené spolupráce. Jejich sdělení pak mohou být motivována primárně osobním ziskem (např. podílem na zvýšených prodejích). Tento střet zájmů může vést i k neúměrnému zdůrazňováním výnosů a potlačení rizik, a tím k nevhodným investičním doporučením.
  • Riziko podvodu a manipulace trhem: V krajních případech mohou být finfluenceři zapojeni do neetických nebo dokonce nelegálních praktik, jako například tzv. „pump and dump“ schémata, kdy osoba (např. finfluencer) svými aktivitami uměle zvýší zájem o určité aktivum, a tedy i jeho cenu, s cílem vydělat na umělém zvýšení ceny. Uměle navýšená cena typicky brzy klesne, a to na úkor ostatních investorů, kteří se do schématu připojí později. Tato schémata se často týkají „módních“ aktiv (např. kryptoměn) a jsou spojena s tlakem na to, aby sledující jednali (investovali) rychle, a to z obavy, že jim „unikne příležitost“ (tzv. FOMO – Fear of Missing Out), což může vést k unáhleným investičním rozhodnutím.

U investic do kryptoaktiv je obzvlášť důležité být obezřetný. V prostředí EU chybí, do doby plné použitelnosti nařízení o trzích s kryptoaktivy (MiCA)[1], právní rámec ochrany proti nekalým praktikám, jaký je u tradičních aktiv, což činí tuto oblast rizikovější.

Žádný právní rámec ale nemůže poskytnout investorům úplnou ochranu ve všech aspektech jejich rozhodování, které je v konečném důsledku jejich vlastní zodpovědností. Investoři by k investičním rozhodnutím měli přistupovat s náležitou pečlivostí a notnou dávkou kritického myšlení, a to při uvážení všech okolností své specifické situace.“

Collegas proto důrazně doporučuje informace, tipy a rady získané tímto způsobem VŽDY a DŮKLADNĚ porovnat se situací na trhu a nejprve zvážit veškerá rizika. Vždy můžete investiční aktivity konzultovat se svou bankou nebo finančním poradcem, a této možnosti by mělo být využito.

Doporučení ČNB pro investory:

  • Ověřujte si odborné zázemí finfluencerů: Předtím, než se budete řídit radami finfluencera, zjistěte, zda má daná osoba dostačující odborné vzdělání a zkušenosti v oblasti financí. Důvěřujte jen těm, o kterých máte ověřené informace a kteří mají prokazatelné znalosti a zkušenosti.
  • Mějte na paměti možný střet zájmů finfluencerů: Pokud finfluencer propaguje konkrétní investici nebo investiční službu, věnujte pozornost tomu, zda se nejedná o placenou reklamu nebo spolupráci. V takovém případě zvažte, že sdělení finfluencera může být motivováno jeho vlastním ziskem, nikoli Vašimi nejlepšími zájmy.
  • Nespoléhejte se pouze na sdělení finfluencerů: Předtím, než učiníte investiční rozhodnutí, si ověřte informace z více zdrojů, jako jsou internetové stránky České národní banky, důvěryhodná (např. historicky etablovaná) finanční média a odborníci (zejména těch, kteří pracují pro licencované obchodníky s cennými papíry), případně využijte přímo služeb bankovních či nebankovních obchodníků s cennými papíry. Mějte na paměti, že sdělení finfluencerů obvykle nezohledňují Vaši konkrétní finanční situaci ani investiční cíle.
  • Neinvestujte impulzivně: Nepodléhejte tlaku jednat rychle kvůli strachu z „promeškání“ příležitosti. Ujistěte se, že máte dostatek informací a času na zvážení všech důsledků spojených s investicí. Důkladně zvažte obchodní podmínky poskytovatelů investičních služeb propagovaných finfluencery a nenechte se neúměrně ovlivnit odměnami za otevření účtu.
  • Buďte opatrní před přísliby rychlého zisku: Investiční rady a nápady, které slibují rychlé, vysoké a snadné zhodnocení investice, často opomíjejí související (zvýšená) rizika nebo mohou být součástí podvodného schématu.
  • Ověřte si, že investiční poradenství Vám poskytuje oprávněná osoba: Pokud Vám finfluencer poskytuje investiční poradenství (tj. individualizovaná doporučení ohledně obchodů s konkrétními investičními nástroji), smí tak činit pouze s příslušným oprávněním (tj. jako zaměstnanec obchodníka s cennými papíry, investičního zprostředkovatele nebo s registrací jejich vázaného zástupce).[1] Seznam osob oprávněných poskytovat investiční služby je dostupný na stránkách České národní banky zde.
 

[1] Finfluenceři: Čemu věnovat pozornost? Česká národní banka. Dostupné na: https://www.cnb.cz/cs/cnb-news/aktuality/Finfluenceri-Cemu-venovat-pozornost/ (Stahováno: leden 2025).