post image

Důvěra v českou ekonomiku vyletěla vzhůru. Jsme nejoptimističtější za více než tři roky

04. 11. 2025

Česká ekonomika zažívá výrazné oživení. Podle nejnovějších údajů Českého statistického úřadu (ČSÚ) se celková důvěra v hospodářství v říjnu významně zvýšila a dosáhla nejvyšší úrovně od června 2021. Kde je tento optimismus nejvíce vidět a jak dlouho vydrží?

Hlavní ukazatel vyskočil na 104 bodů, což představuje růst o 2,1 bodu. Pozitivní nálada se přitom dotkla jak podnikatelů, tak především běžných domácností. Právě spotřebitelé vykázali největší nárůst důvěry za poslední více než čtyři roky.

Proč jsou Češi najednou optimističtější?

Zlepšení nálady mezi domácnostmi má hned několik důvodů:

 1. Efekt říjnových voleb: Každé volby přinášejí vlnu naděje, že nová vláda přinese pozitivní změny. Spotřebitelé často očekávají zlepšení své osobní finanční situace i celkového stavu ekonomiky, a to ještě předtím, než se cokoli reálně změní.

 2. Lepší ekonomické vyhlídky: Domácnosti jsou nyní výrazně optimističtější, pokud jde o jejich budoucí finanční situaci. Méně se obávají ztráty zaměstnání a postupující inflace, což souvisí s celkovým uklidněním ekonomického prostředí po nedávné energetické krizi.

Důvěra domácností díky tomu vystoupala na 107,4 bodu a dosáhla tak nejvyšší hodnoty od února 2020.

A jak jsou na tom podnikatelé?

Zatímco spotřebitelé jásají, podnikatelé zůstávají nohama na zemi. I jejich optimismus sice roste, ale jsou mnohem opatrnější. Důvěra firem se zvýšila o 1,8 bodu na hodnotu 103,4 a drží se tak již třetí měsíc nad dlouhodobým průměrem.

 -Průmysl táhne: Největší růst optimismu je patrný v průmyslu, kde ukazatel posílil o 4,3 bodu. Důvodem je hlavně lepší zahraniční poptávka a očekávání vyšší výrobní aktivity v nadcházejícím čtvrtletí.

 -Obezřetný postoj: Firmy podrobněji analyzují ekonomická data a čekají na konkrétní kroky nové vlády. Jejich postoj je proto střízlivější a nepodléhá tak snadno povolební euforii.

Bude tato dobrá nálada trvalá?

Odborníci se shodují, že současný růst důvěry je do značné míry přechodnou vlnou optimismu po právě skončených volbách. Zkušenosti z minulosti ukazují, že tento psychologický efekt po několika měsících ze společnosti postupně vyprchá.

Zásadní otázka tedy zní: naplní se očekávání spotřebitelů nebo měli pravdu opatrní podnikatelé? Odpověď přinese až čas a reálný vývoj ekonomiky v následujících měsících. Jedno je ale jisté – po dlouhé době zažívají Češi příliv optimismu, který sám o sobě může být pro hospodářství pozitivním impulzem.