
Evropské automobilky omezují výrobu kvůli omezení vývozu vzácných zemin
05. 06. 2025A nejsou to jen ocelárny, které se v EU potýkají s komplikacemi. Některé evropské automobilky a další dodavatelé a výrobci se potýkají s nedostatkem kovů vzácných zemin.
Tato nedostupnost začíná být tak omezující, že některé společnosti už začaly uzavírat výrobní linky. Podle Evropského sdružení dodavatelů automobilového průmyslu (CLEPA) navíc hrozí další výpadky, pokud nedojde k nápravě.
Čína omezuje vývoz, firmy bojují o licence
Vše začalo v dubnu, kdy Čína zpřísnila vývoz vzácných zemin, které jsou klíčové pro výrobu elektromotorů, elektroniky a dalších komponent. Diplomaté a zástupci firem se nyní snaží zajistit si schůzky s čínskými úředníky, aby získali potřebná povolení a zajistili dodávky.
To ale může být problém. Podle CLEPA bylo od začátku dubna schváleno pouhých 25 % žádostí. Někteří ze žadatelů navíc čelí ze strany Číňanů požadavkům na poskytnutí citlivých informací o technologiích a výrobních procesech, což oprávněně vyvolává obavy o ochranu duševního vlastnictví.
Navíc je celý proces komplikovaný a zbyrokratizovaný, což celé situaci rozhodně nepomáhá.
EU varuje před závislostí na Číně
EU si je vědoma složitosti celého procesu (i možných ekonomických a strategických následků) a začíná se poohlížet po jiných dodavatelích.
To však může být nad její síly, jelikož Čína ovládá více než 90 % globální zpracovatelské kapacity a už dlouho podniká kroky na posílení postavení jak ve výrobě, tak i těžbě vzácných nerostů a surovin.
Krom toho se už podnikají další opatření. Důraz se klade i na recyklaci a „znovuvyužití“ materiálů z dřívějších projektů a výrobků, což může problémy zmírnit, ale ne vyřešit. Už se proto rozběhla jednání o nových dodavatelích.
Jedná se především se zeměmi, jako je Austrálie nebo USA, které mají velké zásoby nerostů, jsou schopné je vytěžit i zpracovat a – co je nejdůležitější – z jejich strany nehrozí přemrštěné požadavky a jiné „podpásovky“ (ač v případě USA možná může EU očekávat určité… zbrzdění).
Problémy zatím nejsou likvidační, i tak je to rána evropskému průmyslu, který už teď čelí komplikacím a omezením kvůli cenám energií, omezování výroby a odbytu, nemluvě o politické situaci, která vnesla do dřívějších stabilních obchodních řetězců chaos.
Nezbývá než doufat, že se situace rychle vyřeší či alespoň stabilizuje. Omezení výroby není tak závažné a jsou podnikané opatření k vyřešení problémů s dodávkami.
Celý proces ale vyžaduje čas a může tedy dojít k dalším výpadkům. Ale zatím nebudeme malovat čerta na zeď, ostatně ještě je čas vše vyřešit.