post image

Na cestách a v problémech? Co dělat a na co nezapomenout!

08. 07. 2025

Začaly prázdniny a s nimi i čas dovolených a výletů – mimochodem, užijte si je! Objevování nových míst a zážitků ale není vždy jen o dobrém jídle, skvělé party nebo dechberoucích výhledech.

Cestování s sebou nese řadu rizik – od „prkotin“, jako jsou poškozená zavazadla až po závažné události jako jsou nehody či onemocnění. Řada lidí proto před odjezdem uzavírá cestovní pojištění, které je má ochránit před finančními dopady těchto událostí a pomoci jim situaci vyřešit.

Je to určitě skvělá věc, ale i tady je však třeba dodržovat určitá pravidla a postupy. Jaké jsou základy, které se vyplatí vždy dodržovat?

 

Potíže se zdravím: Asistenční služba!

Pokud jste v zahraničí a máte tu smůlu, že vás postihne zdravotní problém (který ale není závažný a nejde o život), vyplatí se nejprve kontaktovat asistenční službu pojišťovny. Ta doporučí smluvního lékaře nebo lékařské zařízení, (nebo doporučí jinou nejlepší variantu) a vy tak nebudete (snad) muset nic platit.

Pokud ale dojde na peněženku, uschovejte všechny doklady – faktury, lékařské zprávy a paragony, úplně, úplně všecičko – a po návratu domů je nezapomeňte poslat k proplacení.

 

Samozřejmě, pokud dojde k nebezpečné situaci, k něčemu skutečně závažnému, na nic nečekejte a hned vyhledejte pomoc. Tady je lepší ztrácet raději peníze, než čas!

 

Škoda na třetí osobě: Nepřiznávat (hned), konzultovat (ještě dřív)!

Mohou se stát případy, kdy se něco nestane vám, ale vaší vinou – špatně odbočíte a narazíte do zaparkovaného vozu, nebo do někoho omylem strčíte.

I teď, hned konstatujte asistenci a nechte si poradit co a jak – každá země má jiné postupy a zákony, proto je lepší mít někoho s potřebnými znalostmi prostředí.

A hlavně – nikdy nepodepisujte nic čemu nerozumíte! Vždy napřed informujte všechny zainteresované strany o pojištění a kontaktujte asistenci, pak vyčkejte příjezdu policie, nebo jiné bezpečnostní či záchranné složky.  Nikdy nevíte, zda se nejedná o podvodníky.

 

Další důležité body:

- Zajistit písemné prohlášení, a to jak poškozeného, tak i svědků,

- pořídit fotky škod,

- u závažnějších situací či větších škod, volat místní policii.

Všechny platby by navíc měly probíhat až PO konzultaci a pojišťovnou, vy sami byste měli platit jen za hotel a suvenýry, ne za odřený lak!

 

Ztráta a/nebo poškození zavazadel: Hned hlásit!

Pokud se stane, že dopravce poškodí, nebo dokonce ztratí vaše zavazadlo, musíte hned udělat tři věci:

1. Ihned nahlaste problém, např. na letišti na přepážce „Reklamace zavazadel“ a nečte si vystavit tzv. PIR doklad (Property Irregularity report).

2. V případě krádeže získejte policejní zprávu, v případě poškození reklamační protokol.

3. Náhradu pak požadujte u letecké společnosti, která za ztrátu či poškození odpovídá.

Pokud vám letecká společnost neproplatí náklady na náhradní oblečení při delším zpoždění návratu zavazadel, můžete pak požádat o pomoc a proplacení pojišťovnu.

 

Co bude třeba dokládat pojišťovně?

- Originály dokladů (faktury, protokoly, lékařské zprávy, PIR protokol),

- Seznam poškozených či chybějících věcí, včetně jejich ceny a stáří,

- Fotografie a/nebo videa škod či pojistných událostí,

- V případě krádeže policejní záznam.

 

Je také důležité nechat si všechny tyto dokumenty nechat odborně přeložit do češtiny!

Tato pravidla, a hlavně jejich dodržování vám zvyšují šanci na úspěšné vyřečení problémů, a především proplacení škod. Proto si před cestou vždy zkontrolujte stav svého pojištění, jeho podmínky a pravidla anebo si – pokud to bude nutné nebo doporučené – sjednejte nové.

Pomůže vám to překonat spoustu překážek, a navíc budete vědět, že jste chráněni a můžete si tak svou dovolenou užít bez obav.

I tady platí rčení o dvojím měření a jednom řezání. Budete se pak moct soustředit na zážitky, a utrácet své peníze za jízdu na slonovi a ne na pohotovost.